پوشش‌های ضدحریق، عایق حرارتی و دمابالا


امروزه با تدوین مقررات جدید در حوزه ساخت و ساز و آتش‌نشانی و لزوم حفاظت از سازه‌ها در برابر آتش‌سوزی و نیز استفاده از مصالح مناسب جهت کاهش اتلاف انرژی، پوشش‌های ضدحریق و نیز عایق‌های حرارتی بسیار مورد توجه صنایع ساختمانی و صنعتی قرار گرفته است. پوششهای ضدحریق با ایجاد یک مانع مقاوم در برابر حرارت، اشتعال‌پذیری را کاهش می‌دهند و ایمنی را در صنایع مختلف افزایش می‌دهند. عایق‌های حرارتی انتقال حرارت را به حداقل می‌رساند و به کارایی انرژی و کنترل دما کمک می‌کنند. در حالی که پوشش‌های مقاوم در برابر آتش نگرانی‌های مرتبط با ایمنی را برطرف می‌کنند، عایق‌های حرارتی حفظ انرژی درازمدت را در کاربردهای مختلف تضمین می‌کنند. به عنوان آخرین دسته‌ از این پوشش‌ها می‌توان به پوشش‌های سطوح دما بالا اشاره نمود. تجهیزات فلزی و روکش‌هایی که در صنایع و کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرند، در معرض رطوبت دائمی و دماهای بالا قرار دارند. بنابراین، حضور رطوبت و دماهای بالا باعث خوردگی و در نتیجه تخریب سازه می‌شود. از این‌رو استفاده از پوشش‌های مناسب جهت حفاظت از زیرآیند در برابر دماهای بالا کاملا ضروری است.

پوشش‌های ضدحریق


پوشش‌های مقاوم در برابر حریق تولید شده در شرکت اطلس پوشش محافظ به دوسته پوشش‌های پایه سیمانی و پوشش‌های ضدحریق متورم شونده تقسیم می‌شوند که برای کاربردهای مختلف قابلیت استفاده دارند. این پوشش‌ها برای کاهش اشتعال‌پذیری مواد و جلوگیری از گسترش شعله در صورت آتش‌سوزی روی سطوح اعمال می‌شوند. پوشش‌های ضدحریق معمولاً از مواد شیمیایی مقاوم در برابر آتش تشکیل می‌شوند که هنگام قرار گرفتن در معرض گرما تحت واکنش تخریب و پیرولیز قرار می‌گیرند و یک سد محافظ را تشکیل می‌دهند که اشتعال و احتراق را به تاخیر می‌اندازد. پوشش‌های ضد حریق که معمولاً در ساختمان‌ها، منسوجات و محیط‌های صنعتی استفاده می‌شوند، نقش مهمی در افزایش اقدامات ایمنی در برابر آتش دارند. آن‌ها را می‌توان بر روی مواد مختلف از جمله چوب، پارچه و فلزات اعمال کرد. یک لایه محافظ اضافی در برابر توسعه سریع آتش در صورت تماس با آتش ایجاد می‌کنند. اثربخشی این پوشش‌ها اغلب بر اساس عواملی مانند گسترش شعله، توسعه دود و مقاومت در برابر اشتعال ارزیابی می‌شوند. شرکت اطلس پوشش محافظ آمادگی ارایه و اجرای پوشش‌های ضدحریق با کارایی بالا را در صنایع مختلف دارد.

عایق‌های حرارتی


شرکت اطلس پوشش محافظ تولید کننده نسل جدیدی از پوشش‌های عایق حرارت حاوی جزء نانومتری می‌باشد که عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است و دارای تاییدیه از مراکز معتبر می‌باشد. نانو پوشش عایق حرارتی پیشنهادی، دارای رسانایی حرارتی بسیار پایینی بوده و انتقال حرارت از سطح گرم به محیط بیرون را کاهش می‌دهد. اختلاف دمای قابل توجهی قبل و بعد از اعمال پوشش در سطح مورد نظر مشاهده می‌گردد. این نانو پوشش با استفاده از دو سازوکار، عملکرد ممانعتی خود را نشان می‌دهد: (1) حضور رنگدانه‌های مقاوم در برابر حرارت که دارای ضریب رسانایی حرارتی پایین بوده و از انتقال گرما  جلوگیری می‌کنند؛ (2) استفاده از نانو مواد برای به دام انداختن هوا که موجب کاهش ضریب انتقال حرارت پوشش می‌گردد. این پوشش قابلیت اعمال روی سطوح داخلی و خارجی بتنی و فلزی را داراست.

پوشش‌های سطوح دما بالا


شرکت اطلس پوشش محافظ سه سامانه پوششی با پایداری حرارتی بالا جهت استفاده بر سطوح فولادی با دماهای مختلف به ترتیب زیر ارایه می‌کند.

  • سامانه‌ی پوششی دولایه مقاوم تا دمای 250 درجه سانتی گراد

  • سامانه‌ی پوششی دولایه مقاوم تا دمای 400 درجه سانتی گراد

  • سامانه‌ی پوششی دولایه مقاوم تا دمای 600 درجه سانتی گراد

پوشش‌های فوق برای کاربردهای صنعتی در صنایع مختلف از قبیل نیروگاه‌های برق، انواع پالایشگاه‌ها، کارخانجات مواد شیمیایی و هر سازه‌ای که در معرض حرارت بالای غیرمستقیم می‌باشد قابل استفاده می‌باشند. در صورت عدم استفاده از سامانه‌های پوششی مقاوم در برابر حرارت، سطح فولاد دچار خوردگی الکتروشیمیایی، خوردگی شیاری و درنتیجه زنگ‌زدگی و در نهایت خرابی می‌گردد. در صورت استفاده از سامانه‌های پوششی مقاوم در برابر حرارت تولید شده در شرکت اطلس پوشش محافظ، سازه در برابر حرارت تا دمای 600 درجه سانتی‌گراد و نیز عوامل خورنده محیطی در شرایط آب و هوایی مختلف محافظت می‌شود.

Leave a Reply